Thursday, February 24, 2011

Hanya Kerana Pandangan...

0006

Hari itu kami tengah makan malam
Aku dan budak-budak ofis
Di restoran berhampiran tempat kerja kami

Memang aku selalu ambil peluang makan dulu sebelum balik rumah
Sebab aku ni jenis malas nak keluar dari rumah semata-mata untuk makan
Jika sampai malas aku, maka mulalah aku makan segala macam makanan rapu di rumah

Jadi kami makan
Bergurau senda
Bergelak ketawa

Mem’bitching’ sikit demi sikit pasal ofis
Pasal orang-orang ofis yang susah untuk buat kerja bersama
Pasal macam-macam
Topic random
Itu je masa kami nak merelease tension

Hingga satu ketika
Ada orang lalu di sebelah meja kami
Seorang laki
Seorang perempuan

Yang perempuan menolak yang lelaki di atas kerusi roda
Ibunya mungkin
Dia menolak dengan penuh rasa kasih sayang

Si anak pulak, aku tampak tak bermaya
Aku pandang ke kaki si anak itu
Sedikit bengkok
Mungkin dia mempunyai masalah dengan kakinya

Tak semena-mena aku merasa sayu
Kasihan
Dan juga aku merasa bersyukur
Sekurang-kurangnya aku masih mempunyai kaki yang berkemampuan

Dalam aku memandang, tiba-tiba mata aku dan si ibu bertemu
Pandangan kami bertemu
Aku tak tahu nak putuskan pandangan atau buat tak tahu
Sedangkan aku dah pun memandang

Dalam masa 2 3 saat sahaja si ibu perasan aku memandang mereka
Dan dalam masa itulah aku merasa tak selesa

Mereka pun terus berlalu

The point is,
Kadang-kadang, orang tak suka kalau kita melihat penderitaan mereka
Walau kita merasa kasihan
Tapi biarkan mereka
Biarkan mereka adapt dengan situasi mereka

Kadang-kadang, jika kita memandang, ia akan lagi menambahkan rasa sayu di hati mereka
Jadi, baik jangan pandang…

Urm, aku tak tahu entri ni nak pegi mana
Cuma aku nak kongsi situasi 2, 3 saat yang aku rasa tak selesa itu
Hanya kerana aku memandang…


17 comments:

najmi said...

aku selalu gak camni kamal. tambah2 sekarang rajin gila duk naik bas dengan komuter. kadang kat stesen bas jadi gak. aku pulak jenis tak sampai hati. aku setuju yg "Kadang-kadang, orang tak suka kalau kita melihat penderitaan mereka
Walau kita merasa kasihan
Tapi biarkan mereka
Biarkan mereka adapt dengan situasi mereka"

takpa pakcik kita sebagai sesama manusia ni doakan diorg dirahmati Allah.

teddybearhijo~ said...

kalu saya jadik orang tu pon, sy xsukak ditelek pandang camtu.

oleh itu, kalu sy jadik pacik, sy cepat2 jek pandang tempat laen kot. xkesahlah dah kantoi org tu tau kite terpandang akannya kasehan. hum2~

=)

kalu sy xsuka bergitu, saya xbuat kat orang laen bergitu jugak. ngeh.

AK said...

najmi - tu la kan... kadang2 terkantoi memandang.. nak wat cmna...
biarkan mereka, bukan maknanya kita tak kesian, cuma kita tak nak mereka lebih terasa...

teddy - yerp... suka ayat last tuh, kalo kita tak suka org wat kita cmtu, kita jgn wat kat org kan...
tapi tu la, 2 3 saat dah kantoi.. nak wat cmna... =p

khairulN said...

aah. mungkin kita boleh simpan dalam hati. aku pernah naik keteapi waktu tu dah mlm or awal pagi. biasalah ada org jual2 dlm keteapi (kuih, buah, air). sebelah seat aku ada nenek (aku sendiri agak) dan jugak suami dia. aku nampak nenek tu mcm nak beli kuih or air tapi mcm tak cukup duitlah agaknya. terdetik aku nak belikan tapi aku terasa jugak nanti kot nenek tu tak selesa pulak. tapi serius teringat waktu tu sampai sekarang ni.

ntah ko faham ker tak apa yang aku nak cuba sampaikan ni. ha3.. menaip dalam pening

kak tedii, bila saya tengok patung barney teringat kat kak.

teddybearhijo~ said...

kenapa kalu tgk barney ingat saye plak? aaa~ saya ijo ler. yang ungu lidah saye jek. *ni pacik punya pasal ler ni.eee!*

nak sy kasik kamo teddybear kecik kah? wakaka... kot wendu2 boleh teleh sang teddybear kecik tu. ngeh. =p

khairulN said...

sebab barney tu warna purple. ha3.. lain tu lidah biasa warna pink tapi kali ni teddi hijo berlidah purple. menarik tu...

AK said...

najmi - yerp.. paham2... walau tingtong2, still leh paham... =p
tu la, kadang2 sampai tatau nak wat pe kan?
haha, klaka lak, entri tuh mmg men tulih je sbb teringat, tak sangka lak ramai org rasa gak...

teddy - hahaha? barney??? igt tak dulu hilman n pakcik bayangkan teddy cmna?
teddy warna hijau, lidah ungu
pastu kat tangan ada bawak anak panah byk2 sbb nak memburu! haha

teddybearhijo~ said...

budak : aaa~ ako tau ler ako pelik. ini sangat keji. uuu~ (==)" *cepat banje patong barney besa lagi dr sy~! ngee~*

pacik : cit, sangat ngok ngek nau. malu gilak. aaa~ sy seniri pon xleh bayang begitu rupe. keji kome bedua ni. (T.T)" skang saya baek. pegang anak panah ala-ala cupid jek. pacik nak antau or terima satu panahan x?

=p

khairulN said...

ha3.. kak teddi hantar satu panah cinta kat pakcik adi ni. mana tau kot cepat kawen2. ha3..

patung barney tu nanti kalau kita jumpa boleh lar sy bagi. tapi.... takde ar besar dari beruang hijo.

AK said...

senang2 cik teddy antar la satu dr cik teddy sndri! uhuk2!!!

teddybearhijo~ said...

budak : huu. yeh! jap, tapi nape mesti barney? aaa~ keji2.(>.<)"

pacik : hah? apekah? ne boleh saya antau anak panah kat diri seniri. nanti sy maken jatoh hati tahap taksub punya obsess plak kat diri seniri. uuu~ (@.@)"

AK said...

ehem... maksud beta, antar satu dr cik teddy kepada beta la... uhuk2!!!

teddybearhijo~ said...

eh? aaa~ apekah?

nanti pacik obses kat saye ler! aaa.

=p

khairulN said...

sbb barney tu bila takde orang dlm bilik dia jadi besar. best buat peluk2 ha3..

teddybearhijo~ said...

barney apekah itu wahai budak? hum~ hum2~ bantal angin kah?

AK said...

kalo obses kat barney pon apa salahnya.... uhuk2!!! =p

teddybearhijo~ said...

wendu laaa, nak macam ni dulu-dulu.